Op de verpakking van Silvo Grill Mates marinade staat dat ik "olie" moet gebruiken, welke olie wordt bedoeld?

Welke olie bedoelen ze? Ik heb zowel zonnebloemolie als olijfolie (traditionele) in huis, kan ik een van die voor de marinade gebruiken? Ik gebruik blokjes kipfilet die ik bak in een wokpan.

Productinformatie Silvo, incl. bereidingswijze: http://www.silvo.nl/Producten/Grill-Mates/Grill-Mates/Grill-Mates-Mediterrane-BBQ-Marinade.aspx

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Het beste antwoord

Wij maken ook vaak marinade en wij gebruiken altijd olijfolie!!! zonnebloemolie kan ook, maar dat vind ik minder lekker
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kan allebei. In het oosten is zonnebloemolie gangbaarder dus dat is dan misschien wel zo authentiek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beide oliën zijn geschikt om mee te bakken, je kunt dus zelf een keus maken. Zowel olijfolie als zonnebloemolie kan in dit geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Olijfolie (voornamelijk de donkergroene) is veel minder geschikt om te bakken. Het rookpunt ligt veel te laag, waardoor de olie snel verbrand en een bittere smaak geeft. Als je iets op hoge temperatuur wil bakken/wokken, kun je het best een neutrale olie met een hoog rookpunt nemen. Zonnebloem, druivenpit, arachide (pinda) etc. Zelf gebruik ik graag rijstolie. Is goedkoop, gezond en neutraal van smaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je in olijfolie wil bakken, neem dan een "milde" variant, die licht van kleur is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is onzin. Het is een hardnekkig mythe dat olijfolie niet geschikt is om in te bakken, die is juist geschikter dan zonnebloemolie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zeg niet dat olijfolie niet geschikt is. Je moet alleen bij iedere olie het rookpunt in de gaten houden. Dus zorgen dat de olie niet verbrand. Olijfolie met een lage zuurgraad, met een donkere kleur, heeft gewoon een lager rookpunt. Uiteraard kun je in een geschikte olijolie ook bakken.